Spida models

Menu

Aktuality

17. 11. 2018

Pár fotografií krásných modelů z výstavy v Neratovicích neleznete na tomto odkazu

17. 11. 2018

Laserové doplňky k TTT dočasně vyprodány:

Do výroby byla zadána druhá série laserových... (celý článek)

17. 11. 2018

Do e- shopu byly přidány modely Tatra Buggyra a LIAZ Franta v měřítku 1:25 i s comfort... (celý článek)

14. 11. 2018

Do e-shopu přidána novinka od vydavatelství VIMOS. Model spolu s CP bude naskladněn po... (celý článek)

9. 11. 2018

Tak po mnoha peripetiích Vám mohu konečně oznámit, že model je zařazen v e-shopu. Jsem... (celý článek)

Galerie

Počítadlo

4. 6. 2009

Písek a dunová pole. To, co vždy dělalo Dakar Dakarem, bude průvodním znakem dalšího jihoamerického ročníku. Pořadatelé opustili nudné, otravné a úzké pisty Patagonie, plné prachu, a vrhli se tam, kde se Dakar skutečně rozhoduje. Do dun.

Nový jihoamerický ročník, který odstartuje pódiovým ceremoniálem na Nový rok a bude oslavou dvoustého výročí nezávislosti obou hostitelských zemí, si bere co do vytyčení trasy velké poučení z nevhodného natrasování posledního ročníku. Zcela se vyhýbá otravným písečným korytům Patagonie a oblakům prachu, které neumožňují kloudné předjíždění. Namísto toho navyšuje etapy v ohromující a scénické poušti Atacama, na níž si pošmáknou nejen místní diváci, ale zejména ti u televizních obrazovek. Závodníci si v pěti atacamských etapách užijí možná nejnáročnější dunové sekce na Dakaru za posledních několik let.

Už během letošního Dakaru nám chilští motorističtí fandové zvěstovali, kterak místní vláda vyjednává s ASO o novém ročníku Dakaru s cílem zvýšit podíl své země na celkové trase, a to protažením etap do severní části pouště Atacama, do království dun. Záměr se povedl, Atacama bude hostit pět celých etap, ale také pravděpodobně speciálky v etapách do Copiapó z Argentiny a z Copiapó do La Sereny, respektive v obou hraničních částech speciálek.

Písek však Atacamou rozhodně neskončí. Už před prvním překročením And (samozřejmě znovu přes scénický průsmyk Paso San Francisco) se závodníci znovu utkají s extrémně jemným bílým pískem u Fiambaly (letošní jízdní průměr Aleše Lopraise ve speciálce byl 30 km/h!), po návratu do Argentiny (pochopitelně přes klasickou tranzitní trasu na Libertadores) si všichni užijí dunovou mozaiku u San Rafael s poctivým sbíráním waypointů, které doufejme už bude mít kdo zkontrolovat. Návrat do Buenos Aires bude opět po pampách přes Santa Rosu. V nabídce nechybí tradiční a nádherné tratě WRC v pohoří Sierra Cordoba (druhá etapa), naopak z ní vypadl Neuquén s nejsrdečněji vítajícími diváky na celé trase. Doufejme, že ti (nebo ty?) nejmilejší s milých budou na všechny čekat i v San Juanu.

Dodejme, že volný den si soutěžící neužijí pod dunami v Copiapó (tenhle bivak však navštíví také dvakrát), ale v severněji položené Antofagastě, kam zavítají i o dva dny později. Jestliže trasa Dakaru 2009 byla lákavou výzvou, která mnohým zhořkla v ústech a nenaplnila očekávání nových zítřků, zdá se, že to, co působilo v posledním ročníku protisoutěžně, bude v roce 2010 eliminováno. Tedy pokud se všechny etapy po takto vzrušující trase skutečně odjedou.

Jiří Vintr