Spida models

Menu

Aktuality

17. 11. 2018

Pár fotografií krásných modelů z výstavy v Neratovicích neleznete na tomto odkazu

17. 11. 2018

Laserové doplňky k TTT dočasně vyprodány:

Do výroby byla zadána druhá série laserových... (celý článek)

17. 11. 2018

Do e- shopu byly přidány modely Tatra Buggyra a LIAZ Franta v měřítku 1:25 i s comfort... (celý článek)

14. 11. 2018

Do e-shopu přidána novinka od vydavatelství VIMOS. Model spolu s CP bude naskladněn po... (celý článek)

9. 11. 2018

Tak po mnoha peripetiích Vám mohu konečně oznámit, že model je zařazen v e-shopu. Jsem... (celý článek)

Galerie

Počítadlo

Cesta: / TATRA 162 EX.7. 440. 4X4.1 /

TATRA 162 EX.7. 440. 4X4.1

 

Po dlouhé době vám představuji nový model. Jedná se o Studii soutěžního vozu pro DAKAR 1989, TATRA 162 EX.7. 440. 4X4.1.

NĚCO MÁLO KE SKUTEČNÉ PŘEDLOZE MODELU:

   Na prototypu bylo použito kabiny tehdy aktuálně vyvíjené nové řady TATRA 162 (jeden z prototypů je vystaven v Technickém muzeu TATRA v Kopřivnici). Podvozek měl odpružení vpředu torzními tyčemi šikmo uloženými s náboji přímo u nosné roury (řešení, které se následně používalo u všech dalších dakarských Tater než se přešlo na přední pérování vzduchem). Vzadu mělo být použito stejného pérování jako u vítězné 4x4 z roku 1988, tj. se vzduchovým vakem pro každou polonápravu, přičemž vak byl pod rámem. Motor byl klasický 12V TATRA řady T3, tj. ještě s uložením klikové hřídele na valivých ložiscích 94x4 z roku 87 a 88 měly osmiválce T5 s kluzně uloženou klikovkou). Motor měl mít dvoustupňové přeplňování 2+1 pro každou řadu válců (tj. celkem 6 turbodmychadel) s tím, že po prvním stupni byl vřazen mezichladič plnícího vzduchu pro každou řadu válců (tj. dva vlevo a vpravo). Převodovka byla standardní desetistupňová TATRA s dvoustupňovým přídavným převodem.

Na tvarovém modelu 1:5 proběhlo několik zkoušek v aerodynamickém tunelu v Praze Kbelích, které prokázaly 33% úsporu výkonu proti standardnímu trambusovému uspořádání tehdejších závodních tatrovek. Projekt byl rozpracován a dokonce byla zahájena jeho výroba, nicméně celý projekt byl ukončen v roce 1988, kdy došlo k zákazu kategorie kamionů na Dakaru (po tragické nehodě Theo van de Riijta na Dafu). Po následném zpřísnění pravidel pro tuto kategorii nemělo smysl v projektu pokračovat a vše bylo zlikvidováno (z tohoto důvodu se snad objevila v knize Peklo zvane Paříž - Alžír - Dakar od J. Králíka zmínka o tom, že údajně prototyp existoval – pravděpodobně někdo pouze viděl rozpracované díly a komponenty, celé auto nikdy dokončeno nebylo).

text: Radomír Smolka

   Když jsem získal konstrukřní plány tohoto vozu, bylo mi hned jasné, že nezůstane pouze u 2d podoby. Nejprve jsem musel dostat do počítače obrovské plány v měřítku 1:10, Takže jsem našel v bytě tu největší volnou plochu, vytáhl svúj scaner A4 a scanoval a v PC pak skládal a skládal a plány byly v PC. Díky 3D technologii bylo sestrojení modelu mnohem jednodužší než dříve a tak byl model nakreslený ve 3D, rozložený a očíslovaný během jednoho měsíce. Potom nastoupil ostřílený modelář Dakarek Olda Raab, známý mezi modeláři jako Uwe, a pustil se do stavby. Model se díky konstrukci ve 3D posunul zase o kousek dál a je určen pro opravdu zkušené modeláře. Ostatně přesvědčte se sami. Zde máte kompletní report za stavby beta modelu. Text a foto: Uwe