Spida models

Menu

Aktuality

15. 6. 2017

Comfort packy k novým modelům VIMOS jsou přidány do e-shopu. Najdete je vždy u daného modelu.

14. 6. 2017

A dnes ještě jedna novinka. Protože se mi ozvalo poměrně dost lidí s žádostí o mé... (celý článek)

14. 6. 2017

MODELY VIMOS KONEČNĚ DORAZILI.

Teprve dnes mi přišli modely Phoenixů od Vimosu. Proto... (celý článek)

3. 6. 2017

Vydavatelství Vimos vydává po delší době nové modely. Jedná se o Tatry Phoenix v... (celý článek)

22. 5. 2017

Pro ty kteří nechodí na FB bude tento model asi překvapení. Abych tak nějak přetrhl... (celý článek)

Galerie

Počítadlo

Cesta: / TATRA 162 EX.7. 440. 4X4.1 /

TATRA 162 EX.7. 440. 4X4.1

 

Po dlouhé době vám představuji nový model. Jedná se o Studii soutěžního vozu pro DAKAR 1989, TATRA 162 EX.7. 440. 4X4.1.

NĚCO MÁLO KE SKUTEČNÉ PŘEDLOZE MODELU:

   Na prototypu bylo použito kabiny tehdy aktuálně vyvíjené nové řady TATRA 162 (jeden z prototypů je vystaven v Technickém muzeu TATRA v Kopřivnici). Podvozek měl odpružení vpředu torzními tyčemi šikmo uloženými s náboji přímo u nosné roury (řešení, které se následně používalo u všech dalších dakarských Tater než se přešlo na přední pérování vzduchem). Vzadu mělo být použito stejného pérování jako u vítězné 4x4 z roku 1988, tj. se vzduchovým vakem pro každou polonápravu, přičemž vak byl pod rámem. Motor byl klasický 12V TATRA řady T3, tj. ještě s uložením klikové hřídele na valivých ložiscích 94x4 z roku 87 a 88 měly osmiválce T5 s kluzně uloženou klikovkou). Motor měl mít dvoustupňové přeplňování 2+1 pro každou řadu válců (tj. celkem 6 turbodmychadel) s tím, že po prvním stupni byl vřazen mezichladič plnícího vzduchu pro každou řadu válců (tj. dva vlevo a vpravo). Převodovka byla standardní desetistupňová TATRA s dvoustupňovým přídavným převodem.

Na tvarovém modelu 1:5 proběhlo několik zkoušek v aerodynamickém tunelu v Praze Kbelích, které prokázaly 33% úsporu výkonu proti standardnímu trambusovému uspořádání tehdejších závodních tatrovek. Projekt byl rozpracován a dokonce byla zahájena jeho výroba, nicméně celý projekt byl ukončen v roce 1988, kdy došlo k zákazu kategorie kamionů na Dakaru (po tragické nehodě Theo van de Riijta na Dafu). Po následném zpřísnění pravidel pro tuto kategorii nemělo smysl v projektu pokračovat a vše bylo zlikvidováno (z tohoto důvodu se snad objevila v knize Peklo zvane Paříž - Alžír - Dakar od J. Králíka zmínka o tom, že údajně prototyp existoval – pravděpodobně někdo pouze viděl rozpracované díly a komponenty, celé auto nikdy dokončeno nebylo).

text: Radomír Smolka

   Když jsem získal konstrukřní plány tohoto vozu, bylo mi hned jasné, že nezůstane pouze u 2d podoby. Nejprve jsem musel dostat do počítače obrovské plány v měřítku 1:10, Takže jsem našel v bytě tu největší volnou plochu, vytáhl svúj scaner A4 a scanoval a v PC pak skládal a skládal a plány byly v PC. Díky 3D technologii bylo sestrojení modelu mnohem jednodužší než dříve a tak byl model nakreslený ve 3D, rozložený a očíslovaný během jednoho měsíce. Potom nastoupil ostřílený modelář Dakarek Olda Raab, známý mezi modeláři jako Uwe, a pustil se do stavby. Model se díky konstrukci ve 3D posunul zase o kousek dál a je určen pro opravdu zkušené modeláře. Ostatně přesvědčte se sami. Zde máte kompletní report za stavby beta modelu. Text a foto: Uwe