Spida models

Menu

Aktuality

22. 5. 2017

Pro ty kteří nechodí na FB bude tento model asi překvapení. Abych tak nějak přetrhl... (celý článek)

6. 4. 2017

Do e-shopu nám přibyl nový model. Jedná se o model Královny Aleše Lopraise se kterou se... (celý článek)

22. 3. 2017

Přijeďte se podívat tuto neděli na autodrom v Sosnové, kde mimo program který naleznete... (celý článek)

8. 2. 2017

Do e-shopu byly přidány 3 nové modely. Jedná se o model MAN TGS 18.480 DAKAR 2017 , MAN... (celý článek)

14. 1. 2017

Novinky, na které se budete moc těšit na první letošní výstavě Papírové království v... (celý článek)

Galerie

Počítadlo

Cesta: / 01TATRA 162 EX.7. 440. 4X4.1 /

01TATRA 162 EX.7. 440. 4X4.1

Bylo mi ctí přijmout výzvu na stavbu tohoto modelu. Model je vytištěný na papíře gramáže 160, jako jsou modely, co si koupíte. Začal jsem stavbou rámu. Je dobré hlavní nosníky (díl č.1) vyztužit.

 

Pokračuju nápravami. Stavba probíhá bez problémů, ale pozor!!! Jeden problém tu je! Nápravy se skládají z mnoha vrstev papíru za sebou (hlavně prachovky) a je důležité, aby ve finále měly šířku 69mm i s bubny. Proto doporučuji napřed postavit zadní nápravu. Ta je napevno. Člověk zjistí na čem je a tu přední přizpůsobí situaci.

   

   

   

 

Zadní náprava má šířku 69mm, tak jdeme na přední. Zatím si nevšímejte přední části (díl č.13 a 14). Je špatně otočena. Vy už ji v návodce máte označenu dobře.

   

   

   

   

 

Teď se obrňte trpělivostí a hurá do měchů.

   

 

Připasujeme nápravy k rámu a spojíme centrální rourou.

   

   

   

   

 

Nalepíme tlumiče (jen upozorňuji, že písty nemají být lesklé, jak je na prvních fotkách, ale černé). A začneme kompletovat táhla řízení přední nápravy, stabilizátory, torzní tyče.

   

   

 

Teď by nebylo špatné udělat nádrže.

   

 

A vrhneme se do motoru. Na předku ta vrtule není vrtule, jsou to klapky, a vůbec se to netočí. Proto neudělejte stejnou chybu jako já a to písmeno T nalepte rovně.

   

   

 

Tady bych stavbu motoru přerušil a pustil se do přídavných chladičů stlačeného vzduchu. To z jednoho důvodu. Chladiče a motor spojují trubky (díly č.135-138) a bude potřeba je spasovat. Takže napřed držáky.

   

 

A teď samotné chladiče.

   

Chladiče nalepíme na držáky a posadíme motor do rámu přesně na své místo, nepřilepíme. Napasujeme trubky na motor, popřípadě přihneme chladiče.

   

   

Nyní pokračujeme na stavbě motoru. Výfukové potrubí je z drátu který potom počmárám barvou.

   

  

Je na čase přilepit motor do rámu a můžeme „strojit“. Převodovka, vzduchojemy, ochranný rám nádrží.... I když vzduchojemi a kryt baterie bych ještě na rám nelepil. Schovejte si je do krabičky, později uvidíte proč.

   

   

  Ještě než se pustíme do karoserie, chci se zastavit u brzd. Roman se rozhodl těmito „válečky“ model doplnit, až jsem ho měl hotový. To už byla těžká práce. Takže teď je vhodná doba. Doporučoval bych udělat napřed kola a potom brzdy. To proto, že je tam všechno natěsno a jak budete brzdy lepit, kolo přiložte, aby vám kolo potom dosedlo (hlavně přední).

    

Ke stavbě kol se vrátím později, teď jdeme na nárazník.

   

Podvozek máme hotov, vrháme se do druhé poloviny. Upozorňuju do té náročnější. Přemýšlel jsem, jak pokračovat, aby potupně všechno navazovalo. Musíme udělat kabinu. Začal jsem rámem. Když už jsem byl v tom, udělal jsem i zadní rám. Musím upozornit a to důrazně, udělejte rámy přesně podle nákresu, hlavně zadní!!! Model je náročný na přesnost a budete mít rezervu pár desetin milimetru.

 

Kabinu začneme od podlahy. Přilepíme přední část.

    

A vrhneme se do interiéru. Sedadla, přední palubovka.

       

 

Doplníme volant. Poslední příležitost intík vylepšit. Jdeme balit. Nainstalujeme boky s kabinou, je to jeden díl, ale sestavuje se krásně. Nakonec kabinu zavřeme zadním čelem.

    

Ještě nazdobit. Střecha, stěrače, zrcátka a kšilt a kabina je komplet. Určitě se mnou budete souhlasit, že stavba kabiny byla procházka růžovým sadem. Navíc tím, že je hodně prosklená vypadá skvěle.

   

   

Přilepíme kabinu na rám. Zhotovíme přední blatníky a pokud chcete nechat sundavací kapotu, rovněž přilepíme. Jinak postupujte podle psaného návodu

   

Dál si uděláme zadní nárazník, prahy a zadní blatníky. Nárazník nalepíme na své místo. Prahy spojíme s blatníky. Jak budete tyto části umisťovat na model, nehleďte na fotky. Blatník jsem nalepil na nárazník a to je špatně. Já jsem trochu nezodpovědný modelář a nikdy nečtu návod. Pokud jste stejní, udělejte výjimku. Právě tato pasáž je v návodu popsaná dokonale.

   

   

Jistě jste zaregistrovali, že už to taková sranda není. Teď je správný čas dodělat výfuky.

  

   

 A teď ocení moji radu ti, kteří mají vzduchojemy a kryt baterie v krabičce a ne na modelu. Jdeme instalovat ochranný rám. Musel jsem spodní část, co je pod rámem odcvaknout a rám nasunout z vrchu. Ten odcvaknutý kousek se tam potom dolepí.   

   

   

Vyrobíme filtry. Konstrukci, která filtry drží musí být vodorovně s konci rour sání.

   

   

Takže prostor motoru máme hotový. Jestli jste to zvládli bez problémů, jste machři. Musím přiznat, že já jsem se zapotil.

Nyní se vrhneme na kola.

Kdo chce použít dezény, určitě ty dodávané přímo k modelu. Když jsem model stavěl, tyto dezény nebyly, tak jsem použil dezény o Tea. Jenže ty jsou kratší a hlavně o 2mm širší. To je problém, hlavně u rezervy. Nemohl jsem tam ani nalepit kryt rezervy (díl č.218), protože jsem ho tam jednoduše nedostal.

   

  

 Kola natřu barvou, potom nalepím kroužky imitující disky. Je to totiž jednodušší, než se zatajeným dechem opatrně tyto kroužky obmalovávat, a nakonec to i lépe vypadá.

   

 Blížíme se do finiše. Složit kapoty. Rozhodl jsem se je udělat sundavací. To se musí, neudělat to, to by byl hřích. Ta přední je v pohodě.

     

S tou zadní už to taková brnkačka není. Ale pokud jste pracovali přesně, poradíte si s tím dobře. Já proto že jsem nalepil blatníky na nárazník už jsem si přidělal problémy.

     

   

Tak ještě nalepit kola, zástěrky, vstupy sání a výjezdový plech.

   

   

 HOTOVO!!!

   

FOTOGALERII SLEPENÉHO MODELU NAJDETE ZDE

 a nebo ZDE