Spida models

Menu

Aktuality

6. 7. 2017

Po několika letech začínám oživovat sekci Videa. Jednou z prvnívh vlaštovek je toto... (celý článek)

3. 7. 2017

V sekci Videa jsem po hodně dlouhé době přidal jedno aktuální video. A informace pro... (celý článek)

15. 6. 2017

Comfort packy k novým modelům VIMOS jsou přidány do e-shopu. Najdete je vždy u daného modelu.

14. 6. 2017

A dnes ještě jedna novinka. Protože se mi ozvalo poměrně dost lidí s žádostí o mé... (celý článek)

14. 6. 2017

MODELY VIMOS KONEČNĚ DORAZILI.

Teprve dnes mi přišli modely Phoenixů od Vimosu. Proto... (celý článek)

Galerie

Počítadlo

Cesta: / Modely / modely ke stažení / Modely 1:53 / VZNIK MĚŘÍTKA 1:53 /

VZNIK MĚŘÍTKA 1:53

Nechápu proč, ale v IE se tento článek nezobrazuje

Protože mi píše dost modelářů a ptají se proč  a jak vzniklo měřítko 1:53, rozhodl jsem se, že to sepíšu do pár řádků, abych to nemusel stále vysvětlovat. Takže

    Psal se rok 2003 a já byl na rodičovské dovolené se svým synem a v té době jsem se rozhodl, že si po mnoha letech zase vytvořím nějaký model. Dakar pro mě byl o mého mládí velice aktuální téma  a tak jsem se pustil do Tatry 815 6x6 která jela na Dakaru v roce 1988. Model jsem vytvářel na notebooku dell, který měl asi 500MB vnitřní paměti a vše jsem kreslil v programu malování, který je součástí každých Windowsů. Někdy v roce 2005 jsem si pořídil nové PC a sním i připojení k netu. Jedno z prvních témat které jsem na netu hledal, bylo vše kolem dakaru a narazil jsem na Polské stránky s papírovými modely dakarských aut. Byly to takové velice jednoduché krabičky bez měřítka a modely Tatrovek se realitě přibližovali jen velice vzdáleně. Rozhodl jsem se že si modely upravím, aby alespoň trochu vypadali jako skutečná auta. Jednalo se o Tatry LRT Tomáše Tomečka a Andreho de Azeveda. Bohužel Model Tomášovi tatry už nemám, ale azevedovka se dochovala a vypadalo takto.Tomáše jsem tehdy oslovil a nabídl mu oba modely pro jeho webové stránky. Tomu se modely moc líbily a hned je pověsil na stránky i s malou zmínkou o mé osobě. To mě nakoplo k další práci a začal jsem vytvářet svůj vlastní model(krabičku) Tatry Karla Lopraise. I oni si daly můj model na web no a tak jsem každý rok kreslil nové auta na jednu stránku A4. S každým rokem se modely zdokonalovali a krabička se začala dělit na stále více a více krabiček. Někdy kolem roku 2008 nebo 09 už ani nevím, se mě jeden kamarád zeptal. Hele a v jakým to máš vlastně měřítku. No tak jsem musel vzít metr a přepočítávat a vyšlo mi, že je to měřítko 1:53. V té době už tato série čítala cca 15 aut a tak už jsem nechtěl měřítko měnit, aby šli i budoucí modely k těmto starším. Modely jsem stále zdokonaloval a v dnešní době už je slepí jen zkušení a zruční modeláři. Shodou okolností je i mým posledním modelem v tomto měřítku Tatra Andrého de Azeveda. Takže můžete porovnat kam se po osmi letech modely v tomto měřítku dostaly. Velice mě těší, že už nejsem jediný kdo vytváří auta v tomto měřítku ( PMHT, Dody, Fr. Sochor ). A jsem v podstatě otec tohoto měřítka, které už si jde svojí vlastní cestou.

    Takže to je asi tak vše, tak doufám, že vám toto vysvětlení bude stačit

Spida