Spida models

Menu

Aktuality

5. 10. 2017

Jelikož se mi nahromadilo několik objednávek na modely které nemám normálně v nabídce,... (celý článek)

29. 9. 2017

Do galerie byly přidány fotky připravovaného modelu Tatry Jamal Bonver. Autorem modelu je Marian Hodboď a model slepil Olda Raab

3. 9. 2017

KONEC DOTISKU MODELŮ


Dnes jsem udělal velkou inventuru mého skladu modelů. Některé... (celý článek)

12. 8. 2017

Náhlédněte do galerie nově připravovaného modelu. Model slepil Ondra Mikulášek. Také... (celý článek)

8. 8. 2017

Do sekce video jsem znovu vložil videa která už nešla přehrát konkrétně tyto

Tatra... (celý článek)

Galerie

Počítadlo

Cesta: / Bonverka 2012 /

Bonverka 2012

 

Zdravím všechny

Koncem ledna letošního roku se mi dostal na stůl model od SPIDI s úkolem zrealizovat zkušební stavbu. Jeho výstavní premiéru jste mohli vidět v Brně, nedlouho potom byl i vydán v tištěné podobě pro modelářskou veřejnost.

Jedná se o model TATRY Tomáše Vrátného a jeho Bonver Dakar Teamu se kterou se úspěšně zúčastnili letošního ročníku soutěže v jižní americe.

Model je nakreslen v měřítku 1:32 a patří spolu s již vydaným KAMAZEM k "zjednodušeným" modelům. Není zde detailně zpracovaný podvozek a motor jak u náročnějších a jemně zpracovaných modelů.

Stavbu jsem začal podvozkem. Do základního dílu jsem vlepil kartonové výztuhy, aby nedocházelo ke kroucení a aby byl základ modelu pevný.

Po zpracování náprav, kde jsme s autorem řešili korekci na mechanice zatáčení, přišla na řadu horní strana podvozku. Zjednodušená viditelná část motoru a vnitřní vybavení pod plachtu nástavby.

Dalším postupem bylo zpracování držáků filtrů a turba. Také jsem dokončil zadní část podlahy a přední nárazník. U předního nárazníku pak následně před vydáním došlo ke změně tvaru, takže kdo si model koupil, má přední nárazník lépe tvarovaný než je na tomto autě.

Také jsem dokončil všechny nádržky a doplňky na podvozku. Následovalo zpracování plachty a celé nástavby vozu. Z tohoto tvaru jsem měl zpočátku strach, ale vše proběhlo absolutně bez problémů. jak slícování velikostí dílů a tisku, tak i spasování paírového potahu plachty na drátěnou konstrukci nosníků. Je však třeba pracovat pomalu a přesně.

Na posledních čtyřech fotografiích je vidět, jak jsem pokračoval. Vlepil jsem vzduchové filtry s propojovacím potrubím a blatníky zadní nápravy. K tomu potrubí se ještě později vrátím v následném textu.

Zde jsem také udělal chybu. Na drátěný rám jsem nenalepil šikmé dráty. Myslel jsem si, že je dolepím po osazení filtrů, ale pak jsem zjistil, že dostat je tam následně je fyzicky velice obtížné ne-li nemožné. Proto mi tam chybí.

Dalším postupem bylo zpracování kol s dezénem od TEA (děkuji za zpracování, i když ani nevěděl na jaké auto to bude) a jejich oazení na model včetně rezerv pod plachtu

Model se pomalu začal podobat autu. Zbývalo zpracování kabiny, v současné době již celkem samozřejmě s interiérem. Na zpracování a postup lepení kabiny mám svůj systém, takže jsem díly pro kabinu rozřezal víc, než je v samotné vystřihovánce. Proto mohou mít následní modeláři jiný postup v lepení tohoto celku.

Po dokončení kabiny a vnějších doplňků k ní (zrcátka, rám) již následovalo osazení na místo.

V tomto stavu jste mohli model vidět na výstavě v Brně a je takto nafocen i na obálce vydání.

Z výstavy v Brně si model odvezl autor na nafocení pro obálku.

Mám jedno malé upozornění a doporučení. Jelikož mechanismus sklápění kabiny je zpracován velice jednoduše - v podstatě stejně jak u modelů v 1:53 - a kabina s interiérem je těžká, může při manipulaci s autem dojít k poškození přední masky v případě většího náklonu kabiny dopředu. Doporučuji vlepit na rubovou stranu přední masky výztuhu z kartonu. Sice také není všemocná, ale je to daleko pevnější - viz. foto

Takto jsem tedy zpracoval zkušební model a ten byl následně vytištěn v ofsetovém tisku a dán do prodeje.

 

Když si model z Brna odvezl Roman domů, tak mi následně volal o možné chybě v modelu nebo při lepení. Jednalo se o výšku osazení kabiny vůči nástavbě. Pak jsme na to byli upozornění i jinými modeláři.

Při kompletaci auta jsem si nevšiml a neporovnával jsem model s fotografiemi předlohy a kabinu nechal na modelu příliš vysoko. Jenže model byl v té chvíli přes celou republiku daleko a Roman do něj nechtěl zasahovat.

Auto se ke mně dostalo až na výstavě v Praze. Po návratu domů jsem zjišťoval, kde "soudruzi z Lysic" udělali chybu, protože v 3D vše vycházelo správně.

Myslel jsem, že jsem výše, naž měly být, osadil přední baltníky, na kterých by kabina měla ležet. Takže jsem je doma odřezal a posunul. Při postavení a položení kabiny se však nic zásadního nestalo a kabina zůstala nad těmito dorazovými plochami. Takže další přemýšlení a zkoumání. Po chvilce už to bylo jasné. A zde je právě ten slibovaný návrat k lepení potrubí vzduchu.

Na této fotografii z průběhu stavby je to i vidět. Při lepení předního ohybu na trubce nad motorem jsem si nedal pozor a nedodržel rovinu mezi těmi podélnými trubkami. Celá kabina se pak opírala svým spodkem motorového tunelu o ten přední ohyb a ten jí nedovolil úplné dosednutí na plochy blatníků a tak zůstávala zadní část kabiny výš než měla.

Myslím že na to upozorňuje i autor v návodu na lepení, ale zde je to vidět i názorně.

Po opravě tohoto detailu se kabina posadila na blatníky a její třecha již lícuje s plachtou jak je to na skutečném autě.

Přikládám pár fotek z nynějšího stavu modelu

Doufám, že tato zpráva o průběhu stavby bude následným modelářům k užitku a přeji jim příjemnou práci a radost z nového přírůstku do série dakarských kamionů.