Spida models

Menu

Aktuality

19. 11. 2017

V současné době řeším problém s výrobou laserových dezénů a doplňků. Dodavatel který... (celý článek)

16. 11. 2017

Nedopatřením se stalo, že v modelu Tatry JAMAL chybí stránka se šablonami na ochrané ... (celý článek)

14. 11. 2017

Dnes tady mám pro Vás jednu velikou výzvu. Tomáš Vrátný a BDP nabízí každému kdo postaví... (celý článek)

4. 11. 2017

Tatra Jamal Bonver v e-shopu

5. 10. 2017

Jelikož se mi nahromadilo několik objednávek na modely které nemám normálně v nabídce,... (celý článek)

Galerie

Počítadlo

Cesta: / DAF 95 X1 Turbotwin 1988 /

DAF 95 X1 Turbotwin 1988

 

Jan de Rooy postavil pro rok 1988 nový Daf s hliníkovou příhradovou konstrukcí podvozku. Aby si zabezpečil spolehlivý průběh soutěže, přihlásil na rely čtyři Dafy, z čehož  dva byly doprovodné a vezli potřebný materiál

     De rooyův Turbotwin, Jak ho Jan de Rooy nazval, se v mnohém lišil oproti Twinu z roku 1987 se kterým na Dakaru zvítězil. Stejné zůstali jenom šestiválcové řadové motory se zdvihovým objemem válců 11 600cm3. Před dvě standardní turba Jan de Rooy přiřadil ještě třetí a mezichladiče stlačeného vzduchu. Vzduch do turbodmychadel procházel přes dva cyklónové čističe. Každý z motorů měl výkon 449 kW (610k) a maximální kroutící moment 2 350 Nm při 1 200 otáčkách za minutu.

   Druhý ze závodních dafů de Rooyova teamu řídil Van de Rijt. Jeho dva motory měli pouze dvě turbodmychadla a výkon 364kW (495k) a kroutící moment 1800Nm.

   De Rooyův Twin měl dvě devítistupňové převodovky se čtyřmi stupněmi na pomalou jízdu a jedním tzv. plazivým stupněm. Každou ze dvou náprav poháněl nezávisle jeden z motorů, přičemž diferenciál každé z náprav bylo možné vyřadit.

   Kabina Twinu je položená níž oproti sériovému vozu, čímž se zmenšila čelní plocha a tím i odpor vzduchu. Kabina byla neodpružená a vybavená bezpečnostním rámem.

    Na stavbu Twinu de  Rooy využil hliník, aby co nejmíň překročil minimální povolenou hmotnost 10t. Lehký materiál využil zejména na nosný prostorový, příhradový rám, rám nástavby, nádrž paliva, disky kol a skříně převodovek.

Původně se hovořilo o maximální rychlosti okolo 180 km/h. Podle výsledků speciálních zkoušek na rely de Rooyovi  Dafy dosahovaly rychlosti více jak 200 km/h. Z nuly na sto byly schopné tyto monstra zrychlit za pouhých 8 sec. Takovéto dynamické vlastnosti si přirozeně vyžadovaly i pořádné brzdy. Dafy proto měly na všech kolech kotoučové brzdy se zdvojenými třmeny a navíc byli kotouče vnitřně chlazené.

   Řízení mělo pomocný kapalinový motor, aby se jezdec neunavil a pro případ poruchy je ještě náhradní čerpadlo, které při selhání prvního přebírá jeho funkci. Aby se do volantu nepřenášeli kmity, jsou v systému řízení zamontované účinné tlumiče.

   Vozidla jsou odpružené listovými pružinami se dvěma gumovými pružinami, dvěma tlumiči na každém kole. Přední náprava je vedená táhlem, které odlehčuje nápravu při brzděni a akceleraci.

    Pro úspěch bylo důležité kvalitní navigační vybavení aut. Navigátor měl k dispozici dva mechanické a dva elektronické měřiče vzdálenosti, Kapalinový a elektronický kompas se dvěma displeji. Jeden pro řidiče a jeden pro navigátora.

      Velká rychlost Dafů se stala týmu osudnou. Van de Rijtův kamion havaroval, jeho navigátor při nehodě zemřel a oba další členové posádky utrpěli těžká zranění. Po této nehodě Jan de Rooy skončil v závodě a vrátil se na Dakar až v novém tisíciletí.

   Další zajímavé technické data: Délka 7 260 mm, šířka 2 500 mm, výška 3 100 mm, rozvor 4 200 mm. Zdvihový objem 11l, pneumatiky 14,00 – 24 palců, objem palivové nádrže 960 litrů, hmotnost – něco málo přes 10t.

FOTOGRAFIE MOTORU - rar -15.4 MB

FOTOGRAFIE INTERIÉRU - rar - 15.3 MB

FOTOGRAFIE NÁPRAV - rar - 20.6 MB